Wsparcie dla ruchu samolotów bezzałogowych. Projekt ERA na Politechnice Rzeszowskiej
Dnia 21 września br. na Politechnice Rzeszowskiej odbyło się spotkanie otwierające projekt Enhanced RPAS Automation(ERA). Ma on pomóc samolotom bezzałogowym poruszać się w niesegregowanej europejskiej przestrzeni lotniczej.
W projekcie uczestniczy pięć państw członkowskich: Niemcy, Francja, Włochy, Polska, Szwecja. Liderem projektu jest niemiecki Airbus Defence and Space, a jednym z partnerów naukowych – Politechnika Rzeszowska. Zadaniem uczelni jako partnera będzie zintegrowanie systemów na pokładzie samolotu doświadczalnego MP-02A Czajka oraz zaprezentowanie rezultatów przedstawicielom europejskich instytucji obronnych.
– Obecnie poruszanie się samolotów bezzałogowych w europejskiej przestrzeni powietrznej jest ograniczone do zamkniętych fragmentów przestrzeni powietrznej. Projekt ma wspomóc integrację ruchu samolotów bezzałogowych z już istniejącym ruchem załogowym w ogólnodostępnej przestrzeni powietrznej – mówił, w trakcie spotkania dr hab. inż. Tomasz Rogalski, prof. PRz, kierownik Katedry Awioniki i Sterowania Politechniki Rzeszowskiej.
W ramach projektu zostaną opracowane zasady działania systemów automatycznego sterowania podczas faz kołowania, startu, lądowania oraz sytuacji awaryjnych, które mogą zaistnieć podczas lotu takiego statku powietrznego. Realizacja projektu ERA zakłada testy oraz prezentacje z wykorzystaniem rzeczywistych statków powietrznych.
Budżet projektu wynosi 31 milionów Euro. W spotkaniu otwierającym wzięło udział 36 osób reprezentujących państwa członkowskie projektu. Byli to przedstawiciele instytucji naukowych (m.in. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych – polski lider projektu, Instytut Lotnictwa) oraz firm związanych z lotnictwem (francuskie ONERA i Safran) i technologiami informatycznymi (niemiecka ESG, polskie ASSECO). Efekty projektu zostaną zaprezentowane w 2019 roku na terenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce.
KH